Lietuvių kalba VI klasei

arrow_back Grįžti atgal

Lietuvių kalba VI klasei
Irena Smetonienė

Vadovėlis, parašytas pagal naują Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą, skirtas šeštai klasei. Rašant vadovėlį laikytasi kelių bendrųjų nuostatų.

 

- Šeštokai smalsūs vaikai, bet jei smalsumas nebus patenkintas, jie liausis domėjęsi dalyku. Todėl vadovėlyje užsimenama ir apie tokius kalbos sistemos reiškinius, kurie bus išsamiau einami aukštesnėse klasėse, o mokiniams kelia klausimų jau dabar. Pilkame fone pateikiama medžiaga nėra privaloma – tai būdas sudominti, pakurstyti vaikų smalsumą, parodyti dalyką plačiau.

- Labai svarbus vadovėlio ryšys su mokiniu. Čia pasitelktas vaikų ir paauglių žurnalų leidėjų metodas: kalbėtis su vaiku, pasakoti ir priminti, ką jis jau žino, kaip jo žinios susijusios su tolesne medžiaga. Nuolat žadinamas asociatyvus mąstymas.

- Atsisakyta ankstesnės praktikos mokiniams rašyti vadovėlį, o mokytojams -- atskirą mokytojo knygą. Stengtasi sudėti visą penktokui reikalingą teorinę medžiagą, kad nereikėtų nieko papildomai ieškoti po internetą, kuriame pilna klaidų ir prieštaringų požiūrių. Mokinys, praleidęs pamoką, galės savarankiškai susipažinti su jos turiniu ir atlikti užduotis remdamasis čia pat pateikiama teorine medžiaga. Vadovėlis parankus tėvams, kurie nori padėti vaikui ruošti pamokas arba domisi, ko jis mokosi. Jie ras visą reikiamą informaciją.

- Skirtingo lygio užduočių yra pratybų sąsiuvinyje, o vadovėlyje jų tiek, kiek reikia teorinei medžiagai įtvirtinti. Beje, užduotys čia tokios, kad mokinys jas įveiktų be didelių problemų ir papildomo aiškinimo. Atlikęs užduotį, vaikas turi jaustis pajėgus, supratęs teoriją ir pasirengęs aukštesnio lygmens užduotims iš pratybų sąsiuvinio. Vadovėlyje yra šio tipo užduočių: kalbos sistemos žinių taikymo, sakytinių ir rašytinių tekstų kūrimo (mokomasi pasakoti, aprašyti, samprotauti, diskutuoti), informacijos radimo, remiantis įvairiais spausdintais ir elektroniniais šaltiniais, savo kalbinės aplinkos tyrinėjimo, įsivertinimo. Pratybų sąsiuvinyje gausu užduočių, kuriose prašoma pažymėti, įrašyti, sugrupuoti, paaiškinti, pateikti pavyzdžių, sunumeruoti, susieti, iliustruoti, suvaidinti, palyginti, ištaisyti ir pan.; kurti pasakojimus, aprašymus, dialogus, eilėraščius, SMS žinutes, elektroninius laiškus, receptus, reklaminius šūkius, klausimynus, instrukcijas, kelionių maršrutus ir pan.; mokomasi įsivertinti pasiekimus, apmąstyti rezultatus, numatyti, ko dar reikėtų pasimokyti. Pratybų sąsiuvinyje kalbos užduotys parengtos remiantis „Baltų lankų“ išleistame literatūros vadovėlyje 6 klasei esančiais tekstais.

- Vadovėlyje nėra klaidingos tarties, rašybos ar vartosenos atvejų, nes nuo pat pirmų pamokų būtina mokyti ne klaidų ir jų taisymo, o taisyklingos kalbos, antraip vaikui sunku suvokti sistemą. Be to, klaidos taisymas nepaaiškinant, kodėl turi būti taip, ne tik neturi prasmės, bet ir sukelia pasipiktinimą. O sistemos pažeidimo esmei suprasti dažnai reikia daug didesnio išmanymo, nei jo turi šeštokas.

 

Mokytojas, dirbantis su klase iš šių vadovėlių, gali naudotis skaitmeninėje ugdymo priemonėje „E. lankos“ pateiktu skaitmeniniu vadovėliu, ilgalaikiais planais ir papildoma mokomąja medžiaga.

 

Vadovėlio komplektą sudaro:

Vadovėlis ir pratybų sąsiuvinis.




Atsiliepimai

Netinkami, pažeidžiantys įstatymus skaitytojų atsiliepimai bus šalinami. Už atsiliepimus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę asmenys.

Duomenys

Ugdymo sritis
Kalbinis ugdymas
Dalykas
Lietuvių kalba ir literatūra
Klasė
6 klasė
Kalba
Lietuvių
Tinkamumas specialiųjų poreikių mokiniams
Nepritaikytas
Puslapių skaičius
218
Pirmojo leidimo metai
2018
Leidimas
Naujas (pirmasis)
ISBN
9786094700842
Būsena
Galiojantis
Skaitmeninis
ne
Leidėjas
UAB „Baltų lankų“ vadovėliai“
Leidėjo adresas
Gedimino pr. 28. 4, LT-01104 Vilnius
Leidėjo telefonas
+37052080358
Leidėjo svetainė
www.baltulankuvadoveliai.lt
Leidėjo el. paštas
vadoveliai@elankos.lt
Paskirto vertintojo recenzija
vadovelio-ivertinimas