Literatūra. Vadovėlis IX klasei

arrow_back Grįžti atgal

Literatūra. Vadovėlis IX klasei
Kanišauskaitė Irena, Šervenikaitė Nijolė, Avčininkas Alius, Žukas Saulius

Literatūros vadovėlis 9 klasei atitinka naująją dalyko programą. Autoriai siekia pagrindinės mokyklos mokiniams suteikti humanitarinio išsilavinimo pagrindus, skatinti skaityti ir savarankiškai, kūrybingai interpretuoti tekstus. Į literatūros kūrinį yra žvelgiama kaip į estetinę ir dorovinę vertybę.

Vienas iš svarbiausių tikslų – išlavinti mokinių gebėjimą skaityti atidžiai, tai yra suprasti, patirti kūrinį, palyginti jį su kitais. Pasitelkus kultūrinį, istorinį kontekstą aptariamos kūrinio radimosi sąlygos, poveikis amžininkams ir išliekamoji vertė. Mokiniai kviečiami kaip tyrėjai pasigilinti į kūrybos proceso ir kūrinio suvokimo aplinkybes.

Naujoji programa siūlo aptariant kai kurias temas remtis gana skirtingais literatūros kūriniais, publicistiniais tekstais. Todėl kitas autorių tikslas – išmokyti nuosekliai, rišliai komentuoti tekstą, įžvelgti jame literatūrinės ir visuomeninės minties pokyčius. Antai tautinių vertybių sklaida ir puoselėjimas priklauso nuo istorinės raidos, vis naujų visuomenės gyvenimo iššūkių, ir pati tautinės tapatybės samprata nėra statiška, kinta atsižvelgiant į istorines aplinkybes.

Ugdymo turinys vadovėlyje pateikiamas derinant chronologinį ir teminį principą. Nagrinėjant gana skirtingus literatūros kūrinius, publicistikos tekstus, diskutuojant, ieškant savą požiūrį patvirtinančių argumentų ugdoma asmeninė, kultūrinė, pilietinė kompetencija.

Dar vienas tikslas – išmokyti interpretuoti, ugdyti gebėjimą savarankiškai skaityti ir suprasti taip pat ir neaptartą kūrinį, autoriaus keliamas vertybes, teksto meninės raiškos ypatybes. Jei susidarys atidaus skaitymo įprotis, dažną mokinį gąsdinanti teksto suvokimo užduotis taps intriguojančia, kūrybinę mintį ir diskusiją skatinančia veikla. Pokalbiai apie praeities ir dabarties literatūrą skatins apmąstyti ir savąją gyvenimo patirtį.

Sudėtingesnio kūrinio interpretavimas kartu yra ir tyrimas (reikia įsigilinti į kontekstą, palyginti kūrinius), ir problemos sprendimas (galima rinktis iš kelių perskaitymo būdų). Svarbu ne išmokyti atkartoti kurį nors teksto interpretavimo variantą, o įpratinti skaityti savarankiškai, tai yra ir suvokti, ir interpretuoti patiems, dalyvauti dialoge su tekstu ir diskusijoje su kitais skaitytojais, išsakyti kritišką požiūrį, savą vertinimą ir nuolat ieškoti tiesos. Mokiniai, skatinami lyginti kūrinius pagal tematiką, problematiką, veikėjų tipus ir kitais aspektais, geriau įgus apibendrinti, daryti išvadas.

Siekiant minėtų ugdymo tikslų galima puikiai derinti privalomus skaityti ir kontekstinius autorius, atsižvelgiant į mokinių poreikius ir gebėjimus rinktis nagrinėjimo aspektus, užduotis.

Daugiau informacijos apie šį vadovėlį




Atsiliepimai

Netinkami, pažeidžiantys įstatymus skaitytojų atsiliepimai bus šalinami. Už atsiliepimus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę asmenys.

Duomenys

Ugdymo sritis
Kalbinis ugdymas
Dalykas
Lietuvių kalba ir literatūra
Klasė
9 klasė
Kalba
Lietuvių
Tinkamumas specialiųjų poreikių mokiniams
Nepritaikytas
Puslapių skaičius
256
Pirmojo leidimo metai
2016
Leidimas
Naujas (pirmasis)
ISBN
978-609-430-031-6
Būsena
Galiojantis
Skaitmeninis
ne
Leidėjas
UAB „Baltų lankų“ vadovėliai“
Leidėjo adresas
Gedimino pr. 28. 4, LT-01104 Vilnius
Leidėjo telefonas
+37052080358
Leidėjo svetainė
www.baltulankuvadoveliai.lt
Leidėjo el. paštas
vadoveliai@elankos.lt
Paskirto vertintojo recenzija
Vadovėlio įvertinimas.docx