Lietuvių kalba. Vadovėlis 5 klasei

arrow_back Grįžti atgal

Lietuvių kalba. Vadovėlis 5 klasei
Smetonienė Irena

Vadovėlis, parašytas pagal naują bendrojo lavinimo programą, skirtas penktai klasei. Programoje grįžtama prie kalbos sistemos mokymo, akcentuojamas taisyklingos kalbos, kalbėsenos formavimas siekiant išmokyti taisyklingos rašybos. Rašant vadovėlį laikytasi kelių bendrųjų nuostatų.

- Penktokai smalsūs vaikai, bet jei smalsumas nebus patenkintas, jie liausis domėjęsi dalyku. Todėl vadovėlyje užsimenama ir apie tokius kalbos sistemos reiškinius, kurie bus išsamiau einami aukštesnėse klasėse, o mokiniams kelia klausimų jau dabar. Pilkame fone pateikiama medžiaga nėra privaloma – tai būdas sudominti, pakurstyti vaikų smalsumą, parodyti dalyką plačiau.

- Labai svarbus vadovėlio ryšys su mokiniu. Čia pasitelktas vaikų ir paauglių žurnalų leidėjų metodas: kalbėtis su vaiku, pasakoti ir priminti, ką jis jau žino, kaip jo žinios susijusios su tolesne medžiaga. Nuolat žadinamas asociatyvus mąstymas.

- Atsisakyta ankstesnės praktikos mokiniams rašyti vadovėlį, o mokytojams -- atskirą mokytojo knygą. Stengtasi sudėti visą penktokui reikalingą teorinę medžiagą, kad nereikėtų nieko papildomai ieškoti po internetą, kuriame pilna klaidų ir prieštaringų požiūrių. Mokinys, praleidęs pamoką, galės savarankiškai susipažinti su jos turiniu ir atlikti užduotis remdamasis čia pat pateikiama teorine medžiaga. Vadovėlis parankus tėvams, kurie nori padėti vaikui ruošti pamokas arba domisi, ko jis mokosi. Jie ras visą reikiamą informaciją.

- Skirtingo lygio užduočių bus pratybų sąsiuvinyje, o vadovėlyje jų tiek, kiek reikia teorinei medžiagai įtvirtinti. Beje, užduotys čia tokios, kad mokinys jas įveiktų be didelių problemų ir papildomo aiškinimo. Atlikęs užduotį, vaikas turi jaustis pajėgus, supratęs teoriją ir pasirengęs aukštesnio lygmens užduotims iš pratybų sąsiuvinio.

- Vadovėlyje nėra klaidingos tarties, rašybos ar vartosenos atvejų, nes nuo pat pirmų pamokų būtina mokyti ne klaidų ir jų taisymo, o taisyklingos kalbos, antraip vaikui sunku suvokti sistemą. Be to, klaidos taisymas nepaaiškinant, kodėl turi būti taip, ne tik neturi prasmės, bet ir sukelia pasipiktinimą. O sistemos pažeidimo esmei suprasti dažnai reikia daug didesnio išmanymo, nei jo turi penktokas. 

Lietuvių kalba nelengva. Ankstesniuose vadovėliuose mėginta mokyti kalbos per žaidimą, apsieti be teorinių žinių. Tokio mokymo rezultatai skaudžiai nuvylė. Deja, naujieji metodai, puikiai veikiantys kitose šalyse, Lietuvoje netinka ir reikia grįžti prie to, kas patikrinta laiko ir išbandyta. Todėl vadovėliui pasirinktas įprastas dedukcinis metodas: paaiškinama teorija ir naujos žinios įtvirtinamos keliomis užduotimis.

Naująja programa siekiama ugdyti asmenybę, gebančią kūrybiškai pasinaudoti žodžio išgalėmis. Atrodo, iš tiesų grįžtama prie antikinių vertybių, tarp jų nuostatos, kad per kalbos mokymą galima išugdyti dorą valstybės pilietį. 
Daugiau informacijos apie šį vadovėlį




Atsiliepimai

Netinkami, pažeidžiantys įstatymus skaitytojų atsiliepimai bus šalinami. Už atsiliepimus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę asmenys.

Duomenys

Ugdymo sritis
Kalbinis ugdymas
Dalykas
Lietuvių kalba ir literatūra
Klasė
5 klasė
Kalba
Lietuvių
Tinkamumas specialiųjų poreikių mokiniams
Nepritaikytas
Puslapių skaičius
216
Pirmojo leidimo metai
2016
Leidimas
Naujas (pirmasis)
ISBN
978-609-470-027-9
Būsena
Galiojantis
Skaitmeninis
ne
Leidėjas
UAB „Baltų lankų“ vadovėliai“
Leidėjo adresas
Gedimino pr. 28. 4, LT-01104 Vilnius
Leidėjo telefonas
+37052080358
Leidėjo svetainė
www.baltulankuvadoveliai.lt
Leidėjo el. paštas
vadoveliai@elankos.lt
Paskirto vertintojo recenzija
Vadovėlio įvertinimas 1.docx