Su dezinformacija turime kovoti drauge

Grįžti

Su dezinformacija turime kovoti drauge
event 2021-05-26 domain School Education Gateway label_outline Aktualijos

Su dezinformacija turime kovoti drauge

Marie Stracenská yra vadybos, lyderystės ir komunikacijos konsultantė ir vadovė ugdytoja. Ji pasakoja apie įprastą savo darbo dieną ir apie tai, kaip kovoja su jaunimą pasiekiančia dezinformacija.

Mano kasdienė kova su dezinformacija

Ryte savo el. pašto dėžutėje randu tokią žinutę:

„Atsiprašau, nežinau, kaip man elgtis. Iš trijų žmonių gavau straipsnį, kad COVID-19 testavimas pas mus atliekamas visiškai kitaip nei kitose šalyse. Ir tai tarptautinės bendrovės atliktas klinikinis tyrimas. Nors skamba abejotinai, bet...“

Aš jau po pusės minutės galėjau pasakyti, kad informacijos šaltinis įtartinas, tačiau žmogus klausė manęs patarimo, taigi turėjau nuodugniai viską ištirti. Netrukus radau nuorodų internete, paaiškinančių, kodėl svetainė nepatikima ir apibūdinančias ankstesnes ten skelbtas melagienas.

Ieškodama susidūriau su jaunimui skirtu pokalbiu robotu, kuris tikrina informacijos teisingumą:

„Sveiki, man reikia kai ką patikrinti." „Pateikite nuorodą.“ „Prašau.“ „Būkite atsargūs, tai sąmokslo teorijų svetainė. Ar nurodytas teksto autorius?“ „Ne“ „Jei tai būtų kokybiškas straipsnis, autorius būtų nurodytas. Ar nėra gramatinių klaidų?“ Mes taip bendravome maždaug dvi minutes. Robotas manęs klausinėjo, o aš atsakinėjau. Galiausiai jis su manimi pasisveikino ir baigė pokalbį, parodydamas animuotą besijuokiančio gyvūno paveikslėlį. Taip! Būtinai pasidalinsiu šia informacijos tikrinimo nuoroda su vaikais.

Vėliau pokalbis su kolega prie pietų stalo pakrypo neigiama linkme:

„Netikiu tuo, ką sakai. Aš žinau, kaip yra.“ „Aš pažįstu tą žmogų. Tiesą sakant, aš su ja dirbu. Ir aš kalbėjau su ja apie tai...“ „Bet aš tai girdėjau iš kolegos!“

Aš bandžiau paaiškinti kolegai, kad istorija, kurią jis išgirdo, yra visiška nesąmonė; kad aš pažįstu asmenį, apie kurį jis kalbėjo ir mes susitinkame beveik kasdien. Dalykas, kuriuo mano draugas buvo įsitikinęs, tiesiog negalėjo įvykti. Viskas buvo išgalvota ir seniai paneigta. Tačiau mano draugas neklausė: „Sakyk, ką nori, bet aš žinau, kuo tikiu.“ Ir nė iš vietos.

Vakare šimtams mokytojų skaičiau paskaitą apie melagienas ir dezinformaciją. Šie ugdymo specialistai labai šaunūs. Jie visą dieną dirba su mokiniais ir dar randa laiko ir energijos vakare gilintis į dalykus, su kuriais nėra taip gerai susipažinę.

Mes aptariame šiuos dalykus: Kaip kalbėtis su vaikais, kurie įvairiausių istorijų ir faktų atsineša iš namų? Kaip padėti mokiniams ir tėvams, kurie nesusipažinę su išsamiais moksliniais duomenimis? Kaip sužadinti smalsumą ir kaip kalbėtis su mokiniais, kurie abejoja absoliučiai viskuo?

Diskutuoti apie tai labai naudinga. Pabaigoje dalijamės patarimais, kuriuos nesunku įsiminti ir prireikus paaiškinti mokiniams ir draugams.

Dienai baigiantis suprantu, kad dezinformacija skleidžiama ne tik mokykloje, namuose ar darbe. Privalome su ja kovoti suvieniję jėgas.

Kaip kovoti su dezinformacija?

„Dezinformacijos atpažinimas ir kova su ja“ – tai naujas Europos Komisijos priemonių rinkinys vidurinių mokyklų mokytojams, skirtas padėti mokiniams atskirti, kokia internete aptikta informacija patikima, o kokia – melaginga. Priemonių rinkinį sudaro redaguojama pateiktis (su pavyzdžiais iš tikro gyvenimo ir grupinėmis užduotimis) bei instrukcijų knygelė mokytojams.

„eTwinning“ metų tema

Gebėjimas naudotis žiniasklaidos priemonėmis ir kova su dezinformacija – tai Europos mokytojų ir mokyklų bendruomenės „eTwinning“ metų tema. Šiai temai per visus 2021 metus planuojama skirti daug internetinių seminarų, internetinių kursų ir kitų renginių. Rudenį taip pat bus išleista el. knyga, kurioje bus pristatyta daugybė įkvepiančių praktinių pavyzdžių.


Renginių kalendorius