Meninis ugdymas pradinėse klasėse: sujungtas šokis ir vaizduojamasis menas
event 2020-10-09
domain Nacionalinė švietimo agentūra
label_outline Projektai ir konkursai
Jungiant šokį ir vaizduojamąjį meną bei siekiant prasmingos jų sinergijos Vesnos Geršak, Uršulos Podobnik ir Nušos Jurjevič projektas padėjo mažiems vaikams geriau suprasti šią „virtuvę“.
Mes domėjomės, kaip 3 klasės mokiniai (30 mokinių, 8 metų amžiaus) reaguos į mokymosi per meninę patirtį modelį ir ar baigus užsiėmimus pasikeis jų suvokimas, kurį mokiniai išreiškia piešiniuose. Projektą mokytojai vertino kiekybiškai ir kokybiškai analizuodami piešinius, atlikdami SSGG analizę ir vertindami aplankus.
Mokiniai buvo skatinami gilintis į šią temą per įvairius šokio elementus: erdvę, laiką ir energiją, kryptį, formą, kelią, dydį, ritmą ir svorį, kurie taip pat yra ir vaizduojamojo meno elementai. Daugiausia dėmesio buvo skiriama mokymosi procesui, padedant įsikūnyti į vaizdinius elementus, skatinant mokinių kūrybiškumą, plečiant jų suvokimą ir plečiant meninės išraiškos galimybes.
Pradžioje mokinių buvo paprašyta nupiešti gamyklą taip, kaip jie ją įsivaizduoja:
1 pav. Mokinių gamyklos piešiniai prieš (kairėje) ir po (dešinėje) projekto Pradžioje tai buvo tiesiog stačiakampis pastatas su kaminu, bet vėliau, mokiniams geriau supratus, kas yra gamykla ir kaip ji veikia, vaizdas tapo kur kas sudėtingesnis.
Antrame etape mokiniai aplankė muziejaus parodą, kurioje daugiau sužinojo apie pramonę ir gamyklas.
Fotografas: Andrej Peunik
Vėliau į procesą įsitraukė menininkai (muzikantas, šokėjas ir vaizduojamojo meno atstovas), kurie užmezgė bendravimą su mokiniais, keitėsi mintimis ir idėjomis. Mokiniai buvo raginami diskutuoti su menininkais, muziejaus kuratoriumi, mokytojais ir savo bendraamžiais. Šokių ir vaizduojamojo meno seminaruose mokiniai nagrinėjo fabriko procesus, erdves, instaliacijas, šviesos vaidmens, laisvo judėjimo ir fizinių reakcijų į garsus vaidmenį, lavino kūrybiškumą, formavo tarpasmeninius ryšius ir stebėjo jų įtaką judėjimui, linijų ir jungčių kūrimuisi.
Fotografė: Sanja Gornjec
Paskutinė projekto dalis buvo mokinių šokių ir meno projektų pristatymas gamyklose (medvilnės gaminių).
Fotografė: Neža Oblak
Besimokančiųjų dalyvavimo nauda
Projekto rezultatai atskleidė, kad mokydamiesi per meninę patirtį mokiniai kur kas geriau ėmė suvokti temos koncepciją (1 pav. dešinėje). Mokiniai gerai reagavo į mokymąsi, ir klasėje pavyko sukurti palankią atmosferą. Tarp projekto privalumų galima paminėti ir tai, kad mokytojai išskyrė pagerėjusį darbą grupėje, visų dalyvių bendradarbiavimą, mokinių savivertės ir tarpusavio santykių stiprinimą, taip pat, kad vaikams buvo smagu, ir jie gerai jautėsi. Mokytojai atkreipė dėmesį į mokyklos, universiteto, muziejaus ir menininkų bendradarbiavimo svarbą, nes toks bendradarbiavimas leidžia vaikams įgyti žinių tiesiogiai iš ekspertų.
Bendradarbiavimas su menininkais taip pat padėjo mokymams daryti profesinę pažangą: toks bendradarbiavimas padėjo atsisakyti kai kurių nusistovėjusių stereotipų, o tai praturtina pedagoginį procesą.
Keičiantis idėjomis atsiranda naujų koncepcijų, kurios leidžia, o kartais ir reikalauja pakeisti požiūrį. Taip mokiniai supranta, kad meninis procesas yra „gyva“ veiklos forma, kai pakeisti tam tikrą išankstinį sprendimą galima ir netgi prasminga. Mokytojai ir mokiniai supranta, kad nereikia bijoti pokyčių – pokyčiai nereiškia, kad jie pripažįsta savo ankstesnes klaidas, o tiesiog, kad atsirado geresnis sprendimas. Taigi galutinis produktas tampa proceso patirčių, minčių ir sprendimų sinteze. Esminė tokio meninio proceso dalis yra suvokimas, kad kiekvieną meninį turinį galima išreikšti keliais alternatyviais būdais, kad į jį būtų galima pažvelgti kitaip ir kad prireikus tam tikrą sprendimą galima pakeisti. Be to, tai neapsiriboja tik meniniu ugdymu, bet gali būti taikoma ir kitose srityse.
Šis Vesnos Geršak, Uršulos Podobnik ir Nušos Jurjevič straipsnis parengtas remiantis jų straipsniu:
Geršak, V. and Podobnik, U. (2020). Learning through an artistic experience: Connecting dance and fine art in the project ‘Movement and its trace’ in C. Svendler Nielsen, S. Burridge (Eds.). Dancing Across Borders. Perspectives on Dance, Young People and Change. Oxon: Routledge.
Finansinę paramą projektui suteikė Liublianos universiteto Edukologijos fakultetas.
Schooleducationgateway.eu informacija