Kaip paaugliui suprasti, kokia profesija jam tinka geriausiai

Grįžti

Kaip paaugliui suprasti, kokia profesija jam tinka geriausiai
event 2020-07-07 domain Nacionalinė švietimo agentūra label_outline Aktualijos

Kaip paaugliui suprasti, kokia profesija jam tinka geriausiai

„Jeigu būdama paauglė būčiau panaudojusi tuos būdus, kuriais dabar jau dalinuosi su kitais – iš karto po mokyklos baigimo jau būčiau radusi savo kelią. O tam man reikėjo keliolikos metų,“ – sako kūno kalbos ir jaunimo karjeros konsultantė Laura Šukienė. O žurnalistė ir kūrybininkė Sandra Galdikaitė, kuri mentoriauja jauniams, besidomintiems vaizdo įrašų kūrimu bei žiniasklaida pabrėžia: „Viena yra kalbėti, klausyti teorijų, o kita yra imti ir pačiam pabandyti”. Abi su paaugliais dirbančios moterys, sako, kad vienos metodikos nėra, tačiau yra keli žemiški ir paprasti būdai. 

Kada paaugliams reikėtų pradėti galvoti apie profesijos pasirinkimą?

„Manau, nuo 8-os klasės, tai jau tikrai. Nes įprastai tuo metu paaugliai su tėvais renkasi gimnaziją – kur toliau mokytis. Žinant, kad ir gimnazijos turi savo profilius, tai iš tiesų svarbu jų pasirinkime. 9-10 klasės ypatingos tuo, kad reikia pasirinkti svarbiausias pamokas vyresnėms klasėms (pvz: chemija ar fizika ir pan.). Suklydus ir pasirinkus ne tuos pagrindinius profilius – vėliau bus be galo sunku pasivyti. Bus sunku išlaikyti egzaminą ar sukaupti reikiamą vertinimo balą stojant į tolimesnes mokyklas, universitetus, kolegijas ir t.t. 

Neseniai turėjau atvejį su vienu paaugliu, kuris mokosi vienuoliktoje klasėje ir pamokų profilius jau yra pasirinkęs prieš porą metų. Vis dėl to su šeima kelis kartus susitikome išsiaiškinti ar iš tiesų sprendimai buvo priimti teisingai. 

Karjeros testo dėka pavyko nustatyti, kad tinkamiausia profesija pagal visas jo charakteristikas - biochemikas arba farmacininkas. Deja dėl anksčiau buvusių blogų pažymių ir neįdomiai dėstomų temų vaikinas tiesiog nepasirinko chemijos pamokos. Šiuo metu tenka didelė užduotis tėvams suremti pečius ir padėti paaugliui atstatyti prarastas žinias. Paauglys jau yra nusprendęs ir pasirinkęs, kad dvyliktoje klasėje vėl mokysis chemiją. Tikslas – gerai išlaikyti egzaminus ir siekti jam tinkamiausios profesijos,“ – pasakoja Laura Šukienė

Sandra: „Pradėčiau nuo to, kad vertėtų kalbėti ne tik apie profesijas, bet ir apie amatus. Ir pats žodis „reikėtų“ labai įpareigoja. Čia akcentuočiau, ne amžių, o jauno žmogaus asmeninę būseną: tada, kai paauglys pats kažko nori ir jaučia malonumą kažką tyrinėti savo, niekieno neprimestu reikia. Jeigu paauglys 18-kos metų nori eiti remontuoti BMX dviračius – tegul pabando. Jeigu jaučiasi laisvai besisukdamas virtuvėje gamindamas desertus ir jam 13 m. – nukreipčiau pas empatišką mentorių šefą. Ir net jeigu paauglystėje nepavyko savęs pažinti, rasti tą savo tikrąjį profesinio pašaukimo raktą – patarčiau po mokyklos neskubėti niekur stoti. Geriau tuos metus ar du susigyventi su savo besikeičiančia asmenybe, kažkur padirbėti, pakeliauti – nei stoti į atsitiktinę specialybę universitete ar kolegijoje.“

O jei jaunas žmogus visiškai nežino kuo nori būti, nuo ko jam pradėti?

Laura: „Jei 9-okas dar nežino, kuo nori būti – tai yra išties normalus dalykas. Juk jam dar tik  15-16 metų ir žinant, kad dar laukia 4 metai nerūpestingo gyvenimo – nėra ko sunerimti. Tačiau būtų puiku apie tai pradėti galvoti. Noriu paminėti tris žingsnius, kuriuos rekomenduoju paaugliams.

  1. Sekite savo pomėgius, kuo jaunuolis domisi. Ar tai IT reikalai, o gal mėgsta fotografuoti, o gal labai patinka kalbėti prieš klasę, neturi scenos baimės, o gal pradėjo skaityti ar domėtis sveiku gyvenimo būdu, o gal politikos gyvenimas pasidarė įdomu? 
  2. Pabūkite toje aplinkoje. Jei visgi svajojate apie vieną ar kitą profesiją – pasidomėkite daugiau apie ją. Susiraskite žmogų-mentorių, organizaciją ar įmonę, kuri priimtų savanorystei. 
  3. Stebėkite kokie dalykai jums geriausiai sekasi mokykloje: gal jūs nuolat esate kviečiami į skaitovų konkursus, o gal esate klasės seniūnas, o gal daug metų iš eilės skaičiai ir skaičiavimas buvo įdomiausias užsiėmimas? O gal priešingai – pradėję mokytis informatiką supratote, kad tai jūsų mėgstamiausia pamoka? 

Atkreipkite dėmesį, jeigu jums nuolat sakoma, kad jums gerai sekasi kalbos, o matematika niekada nesisekė tai jau šį tą pasako apie jus.

Noriu papasakoti vieną atvejį iš savo konsultacijų. Paauglė  mergina be galo svajojo apie mediko profesiją. Suradome Greitosios medicinos pagalbos punktą, kuris sutiko merginą pasiimti kartu į iškvietimus. Mama išsidavė, maniusi, kad jau po pirmosios dienos jos paauglė bus šokiruota ir nebesieks šios profesijos. Tačiau buvo priešingai – paauglės akys buvo užsidegusios ir prašėsi ilgiau atlikti savanorystę. Per savanorystės praktiką, be jokių rožinių akinių, mergina įsitikino, kad mediko darbas jai tinka ir patinka. “

Sandra: „Siūlyčiau pirmiausiai pradėti nuo savarankiškumą ugdančių veiklų, savanorysčių, stovyklų, sąmoningų jaunimo susibūrimo organizacijų. Būnant namuose to niekaip neįmanoma suprasti. Idealiausias variantas - susirasti jus, kaip paauglio asmenybę, suprantantį mentorių. Kuris nepamokslautų, neteistų, išklausytų, turėtų pasaulietišką, jums artimą požiūrį, taip pat ir užsiimtų kažkuo jums įdomaus (darbas, hobiai, veiklos). Kai šalia yra toks žmogus – jis į jus žiūri kaip į lygiavertį, kolegą. Tik turintį mažiau patirties. Bet kai yra kažkas bendro – toks mentorius iš mažų jūsų detalių ar savybių gali identifikuoti didelius talentus. Jeigu aplinkui matote tokį žmogų – ieškokite būdų kaip galėtumėte pas jį savanoriauti. Galbūt jam reikia kokios neapmokamos pagalbos ir pan. Svarbu, kad būtų tiesioginis kontaktas ir jis jums skirtų individualų dėmesį. Tačiau reikia nepamiršti ir kito dalyko: tas žmogus jums skirs savo laiką, žinias, profesinę globą, patarimus. Tad prieš einant į tiesioginį kontaktą su savo mentoriumi, gerai pagalvokite: o ką Jūs jam duosite už visus tuos dalykus?  

Apibendrinant: jeigu visiškai nežinote, kuria profesine kryptimi eiti – susidraugaukite su jau dirbančiu suaugusiu, kuris duotų veiklų išbandyti save.“

Užsiminėte apie savanorystę. O kokį laikotarpį rekomenduotumėte?

Laura: „Tam, kad ne tik pamatyti, bet ir suvokti įvairius procesus – paaugliui savanorystę reikėtų atlikti bent 1 mėn. toje srityje, apie kurią svajoja. Taip pat rekomenduoju atliekant savanorystę mentorių paprašyti parodyti kuo daugiau kritinių situacijų, nesėkmių. Matant tik gražiąją pusę gali susidaryti absoliučiai ne toks profesijos įspūdis, koks turėtų būti. Taip pat rekomenduoju ne tik žiūrėti iš šono, bet ir pačiam pabandyti atlikti praktinius darbus net ir tose krizinėse situacijose. Profesionalūs mentoriai, įprastai, leidžia ir labai pagelbėja tokiose situacijose. Svarbu neišsigąsti ir bandyti įveikti užduotį. Jeigu paaugliui iš jos pavyks išsikapstyti ir tai nesumažins entuziazmo – ta profesija būtent jam!“

Sandra: „Būsiu atvira. Man pačiai jokios teorinės paskaitos universitetuose neatstojo to, ką prieš 10m. išmokau įsiprašiusi į televizijos užkulisius. Maždaug po pusės metų važinėjimo ten, bandymo savanoriauti ir darbuotis supratau, kad tai yra mano. Ir labai džiaugiuosi, kad mentoriai „įmetė mane į balą“. Turėjau paruošti reportažus eteriui, būdama dar visiškai „žalia“. Tada, atsimenu, keikiau visus aplinkui. Galvojau iš nežinojimo kaip prakalbinti žmonės, kaip tinkamai moderuoti operatorių darbą – sulįsiu skradžiai į žemę. Bet dabar suprantu, kad jeigu tada nebūčiau pabandžiusi pati, nebūčiau mačiusi kritinių situacijų – dabar nedirbčiau žurnalistinio ir kūrybinio darbo.

Beje, apie šį ieškojimų per savanorystę laikotarpį pasikalbame ir su paaugliais. Vieni sako, kad planavo savanoriauti tik vasarą, bet „užkabino“ ir pasiliko dar metams. Kiti jau po mėnesio savanorystės suprato, kad tai ne jiems ir nuėjo į kitos srities savanorystę.“

Organizuojate netradicinio formato – profesijos pasimatavimo stovyklą paaugliams, besidomintiems video kūrimu, žurnalistika, organizavimu, viešu kalbėjimu, komunikacija? Kodėl?

Laura: „Pirmiausia todėl, kad norisi padėti jauniams, svajojantiems apie šias profesijas, suprasti ar tai tikrasis jų karjeros kelias. Antra, tai tikrai įdomus iššūkis ir išbandymas paaugliams įkvėpti naujai profesijai. “

Sandra: „Viskas išsivystė organiškai: kartas nuo karto vedu video kūrimo, straipsnių rašymo, kūrybines dirbtuves jaunimui. Taip pat mentoriauju individualiai. Užsiėmimų metu dar 2019 m. rudenį su jauniais išsikalbėjome, kad tokio turinio, kuriame būtų sąmoningai aptariamos paauglių (net tabu) temos, problemos, santykiai su tėvais, bendraamžiais ir kad jiems patiems būtų įdomu žiūrėti/skaityti – tiesiog nėra. O jiems labai to trūksta (nes, pasak, jų sąmoningas turinys orientuotas į tėvus, bet ne į paauglius). Ir kas geriau pajaus tas temas, jeigu ne patys paaugliai. 

Pasikalbėjau apie tai su Laura. O ji iš savo darbinės patirties su jaunimu paminėjo dar kelias paauglių problemas - profesinio pasirinkimo abejones, profesijų „pasimatavimo“ mentorių stygį. Tad nusprendėme šiuos dalykus sujungti. Susisiekiau su kolegomis, paklausiau ar sutiktų skirti laiko ir gyventi kartu su paaugliais stovykloje, pasidalinti savo jau turimomis video kūrimo, žurnalistinėmis žiniomis bei ar padėtų paaugliams patiems sukurti video laidą, bet orientuotą būtent į jų temas. Jie visi labai palaikė idėją ir mato joje prasmę. Taip pat labai empatiškai sureagavo į mentorystę bei profesinę globą paaugliams.

Pati esu už tvarią ir sąmoningai daromą veiklą. Tad labai palaikau pačių paauglių išreikštą prašymą viską daryti ne „žaidimukų“, o tikrai profesionaliu principu. Ta laida išvys viešumą ir bus suorganizuota atvira premjera. Stovykloje „Pasimatuok kūrybą“ sukursime profesionalią pilnametražę, vertę (turiniu) kitiems paaugliams turėsiančią video laidą (ar net kelias). 

Jaučiu didelę pagarbą paauglių pasaulėžiūrai, jų matymui ir kūrybai. Kiekvienas yra neskęstanti, į pokyčius plaukianti valtis. O mes su kolegomis būsime tik tie pagalbiniai irklai, kurie padės joms plaukti. Tikiu, kad stovyklos dalyviai ne tik pasimatuos profesiją, bet sukurs unikalų rezultatą. Tad tie, kuriems 13-18 m. ir domisi minėtomis profesijoms, dar gali prisijungti į „9 zuikiai“ organizuojamą stovyklą.“

Organizatorių informacija


Renginių kalendorius