„Lyderių laikas“ formuoja švietimo profesionalų partnerystės tinklą ir augina socialinį kapitalą

Grįžti

„Lyderių laikas“ formuoja švietimo profesionalų partnerystės tinklą ir augina socialinį kapitalą
event 2020-07-16 domain Lyderių laikas label_outline Projektai ir konkursai

„Lyderių laikas“ formuoja švietimo profesionalų partnerystės tinklą ir augina socialinį kapitalą

Šiomis dienomis vienas aktualiausių švietimo sektoriaus vadovams ir plačiajai visuomenei rūpimų klausimų – kaip pagerinti švietimo kokybę. Vienas jo sprendimo būdų – kurti švietimo socialinį kapitalą, o priemonė šiam tikslui pasiekti – nacionalinis projektas „Lyderių laikas“, teikiantis galimybę švietimo praktikams mokytis vadybos. Kolektyvinis mokymasis augina socialinį kapitalą, o socialinis kapitalas lemia pokyčius. Ryšiai su įvairiais tinklo nariais, kuriuos sieja pasitikėjimas ir bendri interesai, padeda bendradarbiauti siekiant bendrų tikslų.

2019 m. rudenį atlikta „Lyderių laiko 3“ projekto magistrantūros studentų ir absolventų apklausa-tyrimas atskleidė, kad visi informantai studijas pasirinko tikslingai. Noras tobulėti, kolegų ir draugų rekomendacijos, ISM universiteto prestižas, tikslų siekimas, permainų poreikis ir noras užmegzti naujas pažintis atvedė į švietimo lyderystės magistrantūros studijas, o jungtis į tinklus magistrantai pradėjo dėl labai įvairių priežasčių. Vadybos studijos pakeitė požiūrį į bendradarbiavimą ir padidino savivertę. Švietimo darbuotojai užmezgė pažintis su savo lygmens ir kitokias pareigas einančiais asmenimis.

„Lyderių laiko 3“ partnerystės tinklas apėmė beveik visą Lietuvą. Tyrimas atskleidė, kad „Lyderių laiko 3“ partnerystės tinklas sumažino bendradarbiavimo hierarchiją. Bendradarbiauja įvairių savivaldybių, įvairias pozicijas užimantys švietimo darbuotojai. Tokie nehierarchiniai ryšiai leidžia greičiau sklisti įvairiai, naujai informacijai, idėjoms, sudaro sąlygas bendrakūrai. Tinklas, kuriame nėra uždarų grupių, leidžia informacijai sklisti laisvai, kiekvienas tinklo narys per kelis pažįstamus gali pasiekti kitą tinklo narį ir naudotis tinkle esančiais ištekliais. Daugiausia bendradarbiaujama keičiantis informacija ir vykdant bendrus projektus. Įvairias pareigas einančių švietimo darbuotojų studijos, studijų metu taikomi komandinio darbo metodai paskatino pradėti bendradarbiauti mokytojus, mokyklų vadovus, švietimo skyrių darbuotojus ir švietimo pagalbos institucijų specialistus. Studijų metu atsiradę bendri interesai išaugo į keitimąsi idėjomis, ištekliais, atsirado abipusis pasitikėjimas. Toks lygiavertis įvairių švietimo lygmenų darbuotojų bendradarbiavimas lengvina informacijos sklaidą, sudaro sąlygas bendrakūrai. Dauguma magistrantų kaip vieną svarbiausių studijų privalumų nurodė galimybę bendradarbiauti su savo srities profesionalais, rasti bendražygių, su kuriais galima pasitarti, vykdyti bendras veiklas, ar tiesiog rasti draugų, „kalbančių viena kalba“. Per gana trumpą laiką bendradarbiaujant tinkle buvo įgyvendinta nemaža bendrų projektų, įvairių iniciatyvų, tokių kaip Mokytojų akademija, mokinių ir mokytojų mainai, pritaikyta Lean metodika, nuolat konsultuojamasi iškylančiais darbiniais klausimais.

Ramune vadeikyte3 ism 20200228

Vadovų pareigas einantys švietimo darbuotojai kaip didžiausią studijų pranašumą nurodė galimybę bendrauti su savo lygmens vadovais, galimybę tartis, dalintis ištekliais. Studijų metu jie susidraugavo ir dabar gali pasitikėti vieni kitais, bendradarbiauti nejausdami konkurencijos, gali „vieni kitiems paskambinti bet kada ir žino, kad sulauks pagalbos, patarimo“. Mokytojai daugiausia bendrauja tarpusavyje, o studijų metu jie susipažino ir susidraugavo su vadovais, savivaldybių atstovais. Tai praplėtė jų akiratį, jie dabar žino, kur kreiptis rūpimais klausimais, pakeitė požiūrį į vadovus, suprato, „kad su jais galima bendrauti kaip su sau lygiais“.

Tinklų nauda tiek asmeniui, tiek švietimo organizacijai, tiek visai švietimo sistemai pasireiškia didesniu pasitenkinimu darbu, pasitikėjimu, karjeros galimybėmis, pokyčiais organizacijoje ir visų švietimo organizacijų glaudesniu bendradarbiavimu siekiant bendro tikslo – aukštesnės švietimo sistemos kokybės.

Svarbu išlaikyti tai, kas sukurta, ir toliau plėtoti. „Lyderių laiko 3“ tinklo nariai entuziastingai nusiteikę išlaikyti užsimezgusius ryšius. Darbiniai ryšiai susipynę su draugiškais, neformaliais, o tai lemia jų ilgalaikiškumą. Ar susiformavę partnerystės tinklai gyvuos patys savaime, be išorinio palaikymo? Galbūt, bet, kaip teigė švietimo lyderiai, kiekvienos švietimo organizacijos vadovai turėtų suprasti bendradarbiavimo tokiuose partnerystės tinkluose svarbą, įsitraukti patys ir sudaryti sąlygas bendradarbiauti savo kolegoms. Galimybė tęsti „Lyderių laiko“ projektą leistų tinklui augti, dar daugiau švietimo entuziastų įgytų vadybos žinių ir bendradarbiavimo kompetencijų.

Džiugina tai, kad valstybės vadovai supranta šių studijų naudą ir jau ateinančiais mokslo metais galimybę studijuoti turės įvairių savivaldybių švietimo vadovai ir ketinantys jais tapti.

Ramunė Vadeikytė,
Projekto „Lyderių laikas“ Švietimo lyderystės programos
ISM Vadybos ir ekonomikos universitete V laidos absolventė


Renginių kalendorius